Cum tratăm oboseala oculară?

Cum tratăm oboseala oculară?

Astenopia acomodativă este cunoscută în limbajul popular sub denumirea de oboseală oculară și definește un cumul de simptome experimentate de peste 50% din persoanele care petrec perioade de timp îndelungate în fața computerului sau a altor dispozitive digitale: laptop, televizor, tabletă, smartphone etc. Simptomele sunt diverse și se pot manifesta diferit în funcție de particularitățile fiecărui caz. Cele mai comune sunt senzația de oboseală, arsură a ochilor, uscăciune, dureri de cap sau migrene, diplopie, vedere încețoșată etc.

Oboseala oculară este clasificată în funcție de cauzele care o declanșează în astenopie acomodativă sau musculară. Cea dintâi este cauzată de oboseala mușchiului ciliar, care intervine în acomodarea vizuală, în vreme ce a doua este cauzată de slăbirea celor 6 mușchi externi localizați la exteriorul ochiului. Astăzi vrem să îți venim în ajutor cu o serie de informații utile despre cei mai importanți factori care cauzează această afecțiune, dar și anumite practici sau tratamente prin care îi puteți diminua efectele: ochelari de protecție pentru calculator, exerciții pentru ochi, o alimentație sănătoasă etc.

Timpul îndelungat petrecut în fața dispozitivelor digitale

După cum am menționat deja, unul din factorii care declanșează oboseala oculară este expunerea îndelungată în fața dispozitivelor digitale. Principala cauză este reprezentată de lumina albastră, extrem de nocivă pentru sănătatea ochilor. Nu vorbim aici de cea naturală, ci de lumina albastră produsă de aceste monitoare. Ochiul uman nu este proiectat pentru a fi expus perioade îndelungate la aceasta. Ea provoacă leziuni oculare pe termen lung, cele mai cunoscute fiind oboseala oculară, degenerescența musculară sau cataracta.

Totodată, avem tendința de a ne apropia mult prea mult de monitoare pentru a vedea optim fonturile mici. Acest lucru, completat de succesiunile rapide de imagini și lumina puternică nu fac decât să ne obosească ochii. De asemenea, ecranele ne determină să clipim mai rar. Cele mai recente studii medicale ne arată că ochiul uman clipește de 18 ori pe minut în condiții normale și doar de 9 ori pe minut atunci când sunt expuși la lumina albastră. Lipsa unei pelicule care să ne protejeze optim ochii duce la apariția oboselii oculare.

Cum putem trata aceste simptome?

Dacă experimentezi senzații de lăcrimare, dureri de cap sau oculare, ochi iritați sau uscași, vedere încețoșată, sensibilitate ridicată la lumină, spasme la nivel de pleoape, este necesar să iei măsuri înainte ca acestea să se dezvolte în afecțiuni mai periculoase. Iată care sunt principalele tratamente pe care ți le recomandăm: realizarea unor exerciții pentru ochi, adoptarea unui alimentar sănătos, folosirea unei perechi de ochelari de protecție pentru calculator și ajustarea condițiilor de muncă.

Exerciții pentru musculatura ochilor

Ceea ce puțini oameni știu este că și musculatura ochilor poate fi antrenată, asemenea celorlalte grupe de mușchi din corp. Pentru început, poți începe să lucrezi cu următoarele tipuri de exerciții: mișcări de sus în jos, stânga dreapta sau rotire circulară. Odată ce te-ai obișnuit să faci periodic acest lucru, poți să extinzi perioada de antrenament și să faci exerciții mai complexe, precum cele de mai jos.

  1. Masarea ochilor

Rolul acestui exercițiu este de a pregăti mușchii ochilor pentru exerciții ulterioare și de a stimula circulația sângelui în zona feței. Vei avea nevoie de un prosop, pe care să îl înmoi în apă caldă. Așază-l pe față și stai așa 3 minute. După ce îl dai jos, înmoaie-l în apă rece și așază-l pe față 3 minute. Fă acest exercițiu de mai multe ori, cu condiția de a finaliza cu prosopul rece. Acesta va închide optim porii. Masează fața și pleoapele, cu o presiune subtilă.

  1. Exercițiu pentru focalizare

Are rolul de a îmbunătăți capacitatea de a focaliza atât în depărtare, cât și în apropiere. Contribuie la întărirea mușchilor oculari, aducând beneficii pe termen lung. Tot ce trebuie să faci este să stai așezat în fața unui perete alb și să plasezi degetul la o distanță de 10 cm de ochi. Focalizează privirea pe deget. Alternativ, fă același lucru cu un obiect plasat la o distanță de până la 5-6 m. Repetă acest exercițiu de 5 ori, câte 10-15 secunde pentru fiecare situație în parte.

  1. Exercițiu pentru exersarea mișcărilor ritmice

Așază-te în apropierea unui gard sau a unui obiect prevăzut cu linii verticale, egal distanțate. Privește printre bare pentru a-ți concentra privirea asupra unui obiect îndepărtat, dincolo de bare. Treptat, transferă greutatea corpului de pe un picior pe altul și respiră relaxat. Nu uita să clipești atunci când faci acest exercițiu pentru ochi. Durata lui poate ajunge până la 3 minute.

Purtarea unei perechi de ochelari pentru calculator

Firește că este de preferat să tratăm direct cauza și nu efectele, însă acest lucru nu este posibil în momentul de față. Trebuie să acceptăm că computerele sunt parte integrată din viața noastră și nu putem renunța la ele. Le folosim la job, acasă, atunci când ne relaxăm și nu numai. Astfel, poți să te asiguri că ai grijă de sănătatea ochilor tăi dacă începi să folosești o pereche de ochelari de protecție la calculator fără dioptrii. Aceștia filtrează lumina cu lungimi de undă identificate ca fiind nocive pentru ochi. Astfel, te vei putea bucura de tehnologie și îți vei proteja ochii în același timp.

Este important să optezi pentru o pereche de ochelari calitativă, care să dispună de lentile prevăzute cu toate filtrele necesare și să prezinte o rezistență ridicată la zgârieturi. Astfel, nu va fi necesar să îi schimbi constant. Investește în calitate și te vei putea bucura de ochelarii de protecție pentru o perioadă îndelungată de timp. Totodată, alege ramele în așa manieră încât să nu fie deranjante în purtare.

Ajustarea condițiilor de muncă

Dacă ai un job de birou care te ține pe scaun 8 ore din zi, 5 zile din săptămână, trebuie să acorzi o foarte mare atenție condițiilor de muncă. Asigură-te că între privirea ta și ecranul monitorului este o distanță de aproximativ 55 cm. Totodată, el trebuie să fie poziționat mai jos de nivelul ochilor. Scaunul trebuie să fie unul confortabil, iar poziția ta la birou una sănătoasă. Ține picioarele pe podea și păstrează o poziție dreaptă a spatelui.

Nu uita să păstrezi aerul din cameră curat. Aerisește-o zilnic, pentru ca creierul tău să se oxigeneze corespunzător. Asigură-te că ecranul monitorului este curat. Orice urmă de praf sau murdărie poate să diminueze contrastul vizual sau să amplifice reflexia luminii. Și desigur, nu uita de pauze. O dată la 60 de minute este de preferat să te ridici de la birou pentru a lua o pauză. Din când în când, nu ezita să exersezi privirea la distanță. Acest lucru va relaxa mușchii oculari, ce depun un efort considerabil pentru a focaliza constant la aceeași distanță.

Îmbunătățirea alimentației

Felul în care ochii noștri funcționează este influențat și de stilul de alimentație. Nu uita că ochii au nevoie de anumite nutrimente pentru a se păstra sănătoși: antioxidanți, vitamina A, vitamina B, omega-3 etc. Acestea sunt luate din fructe, legume, fructe de mare, pește, ouă, ficat, ulei de pește etc. Nu ezita să faci o vizită la nutriționist pentru a te asigura că ai parte de un stil de viață sănătos și o alimentație corespunzătoare.

Există nenumărate modalități prin care se poate combate oboseala oculară. Încearcă să pui în practică ideile de mai sus și vei simți cu siguranță o diferență.

Revan Glasses

Povestea Revan a început pe 20 aprilie 2016, când am pus în practică dorința de a crea și de a aduce un produs nou și util în România. Prin intermediul acestui blog, întreaga echipă Revan Glasses face toate eforturile pentru a-ți pune la dispoziție sfaturile necesare pentru a-ți proteja sănătatea.

Lasă un răspuns

ÎNCHIDE
×

Cart